Digital Divides in Peruvian School Classrooms

Research output: Contribution to journalArticle (Contribution to Journal)peer-review

Abstract

Se examina de forma inicial los alcances en la incorporación de las TIC en las prácticas escolares, y se analiza el tema en el Perú, precisándose las características de la brecha digital que se suma a las extremas diferencias en la educación y la sociedad. Se toma como referencia el último informe del (Instituto Nacional de Estadística) INEI, así como investigaciones sobre las distancias en el acceso y la disponibilidad de las TIC, los recursos, calidad de los procesos educativos y resultados de aprendizaje. Se estudia la incidencia de la desigualdad socio-económica en el acceso a los dispositivos tecnológicos, así como en las capacidades para usar la información como recurso simbólico y reflexivo para producir conocimiento e intercambiarlo.
On the first place, a short presentation of the extent to which ICTs have been introduced into school activities is made. The Peruvian case on this matter is analyzed, specifying the features of its digital divide, which adds up to the extreme social and educational inequalities, taking the INEI’s (National Institute of Statistics and Computing) last report as a reference, so as research about social gaps on access and availability to ICTs, resources, quality of education and results of learning. The correlation of social and income inequality with the access to technological devices is studied, so as the use of information skills for symbolic and reflexive purposes oriented to produce and exchange knowledge.
Translated title of the contributionLas brechas digitales en las aulas peruanas
Original languageAmerican English
JournalMiradas
StatePublished - 1 Jan 2014

COAR

  • Article

Ulima Repository Category

  • Ciencias sociales / Educación

Ulima Repository Subject

  • Brecha digital
  • Digital divide
  • Tecnología educativa

Fingerprint

Dive into the research topics of 'Digital Divides in Peruvian School Classrooms'. Together they form a unique fingerprint.

Cite this